Despre motivație
Am discutat săptămâna aceasta despre cum ROLUL EXPECTANȚELOR ELEVULUI mediază motivația acestuia, și spuneam că principiul de bază este:
- dacă un elev ar avea expectanțe ridicate ➢ acesta ar munci mai mult;
- dacă ar avea expectanțe scăzute ➢ acesta ar munci mai puțin.
Explorăm azi o altă abordare care este total ignorată în practica educațională actuală, și anume, ROLUL EXPECTANȚELOR PROFESORULUI.
📌 Teoria auto-determinării explică cum “comportamentul profesorului moderează motivația și angajamentul elevului prin învățare suportivă.” (Lisette Hornstra, 2018). Studiul lui Hornstra, din 2018 subliniază că expectanțele profesorilor sunt asociate pozitiv cu motivația, iar angajamentul intrinsec al elevilor este corelat negativ cu lipsa motivației. Aceste relații sunt total mediate de un proces de învățare în care “elevul are nevoie de sprijin.”
Cu alte cuvinte, discutăm despre un sprijin din partea profesorului, și anume, comportamente care să-i arate elevului că poate să facă față sarcinilor cu succes.
- Comportamentul conceptualizat de susținere poate fi comunicarea către elev, reamintirea acestuia despre experiențele sale pozitive, sarcinile pe care i le dă, încurajări și atitudini suportive.
- Majoritatea studiile privind expectanțele profesorilor s-au focusat pe efectele rezultatelor obținute, identificându-se relații pozitive între expectanțele profesorilor și nivelurile de performanță ale elevilor (Friedrich, Flunger, Nagengast, Jonkmann, Trautwein, 2015).
- Expectanțele profesorului pot avea un impact mai puternic și mai direct asupra motivației elevului, aceasta fiind precursorul, motorul acțiunilor care afectează rezultatele elevului (constiinciozitatea în studiu, reziliența).
Urhahne (Kathryn R. Wentzel, 2009) (2015) sugerează ca prin comportamentul său, profesorul își comunică expectanțele către elev, fapt care afectează motivația acestuia și rezultatele sale. Deși nu există foarte multe studii privind relația dintre expectanțele profesorului și motivația elevilor, câteva studii au arătat că expectanțe mai pozitive din partea profesorului față de elevi sunt asociate cu nivele mai ridicate de motivație (Boerma, Mol & Jolles, 2016, Hornstra 2018).
Așadar, expectanțele profesorilor de la elevii lor impactează învățarea prin oferirea de sprijin elevilor și, astfel, afectează și motivația și implicarea elevilor în sarcinile școlare.
Dacă profesorii ar lua câteva secunde să spună o vorbă de încurajare, de apreciere, de reamintire a succesului și de setare a unui obiectiv sub formă de ”mă aștept de la tine să…”, poate am putea face lumea acestei generații de elevi puțin mai senină, nu atât de dramatică.