schimbăm posibilitățile în educație

Concepte cheie: Funcțiile executive

functii executiveFuncţiile executive şi capacitatea de auto-reglare sunt procesele mentale care ne ajută să planificăm, să ne concentrăm atenţia, să ne amintim instrucţiuni şi să efectuăm cu succes mai multe sarcini sau să jonglăm de la una la alta. Exact cum un sistem de control al traficului aerian la un aeroport aglomerat gestionează sosirile şi plecările mai multor avioane în siguranţă, pe mai multe piste, creierul are nevoie de acest set de abilităţi pentru a putea filtra factorii distractori, pentru a prioritiza sarcinile, pentru a seta şi atinge scopuri şi pentru a controla impulsurile primite.

Când copiii au oportunitatea să îşi dezvolte aceste funcţii executive şi capacitatea de auto-reglare, indivizii şi societatea au beneficii pe termen lung. Aceste aptitudini sunt cruciale pentru învăţare şi dezvoltare. Ele susţin comportamente pozitive şi ne permit să facem alegeri sănătoase pentru noi şi pentru cei din familiile noastre în viaţa de zi cu zi.

Funcţiile executive şi abilităţile de auto-reglare depind de trei funcţiii ale creierului: memoria de lucru, flexibilitate mentală şi auto-controlul. Aceste funcţii sunt puternic dependente unele de altele. Fiecare funcţie se bazează pe elementele celeilalte. Succesul aplicabilităţii funcţiilor executive la nivelul lor optim de capacitate necesită cooperarea acestora.

  • Memoria de lucru guvernează capacitatea noastră de a reţine şi de a manipula informaţii distincte de-a lungul unei perioade scurte de timp.
  • Flexibilitatea mentală ne ajută să susţinem sau să comutăm atenţia în funcţie de stimulii care o solicită sau să aplicăm anumite reguli în anumite situaţii.
  • Auto-controlul ne permite să ne setăm priorităţi şi să rezistăm tendinţelor conştiente sau inconştiente de acţiune sau răspuns.

Grafic dezvoltare functii cognitiveCopiii nu se nasc cu aceste abilităţi – se nasc cu potenţialul de a le dezvolta. Dacă copiii nu primesc ceea ce au nevoie din relaţiilor lor cu adulţii sau din mediul lor de viaţă – sau mai rău, dacă acele influenţe reprezintă stres şi toxicitate psihică, fizică – dezvoltarea acestor aptitudini poate fi împiedicată dramatic sau distrusă. Neglijenţa, abuzul şi/sau violenţa reprezintă factori nocivi care îi expun pe copii la stres toxic, care afectează negativ arhitectura creierului şi împiedică dezvoltarea funcţiilor executive.

Una dintre cele mai importante responsabilităţi ale societăţii este să ofere copiilor şi adolescenţilor sprijinul de care au nevoie pentru a dezvolta aceste abilităţi acasă, în centre specializate cu programe educa-ţionale, sau în alte medii în care stimularea este optimă şi sistematică. Mediile care promovează şi susţin creşterea şi dezvoltarea oferă copiilor şi adolescenţilor o paletă de „instrumente” care îi ajută să exerseze abilităţile necesare înainte de a fi nevoiţi să le practice singuri. Adulţii pot facilita dezvoltarea acestor funcţii executive ale copiilor prin stabilirea rutinelor, modelarea comporta-mentelor sociale şi prin crearea şi menţinerea de relaţii sigure, pe care copiii sau adolescenţii ştiu că se pot baza. De asemenea, copiii şi adolescenţii au nevoie să îşi antreneze dezvoltarea abilităţilor prin activităţi care angrenează joacă creativă şi conexiune socială, să înveţe cum să reacţioneze funcţional şi pozitiv în situaţii de stres, prin mult exerciţiu. Este extrem de important ca, de-a lungul timpului, să li se ofere oportunităţi să înveţe să acţioneze cu tot mai puţină supervizare din partea adulţilor, deoarece aceasta înseamnă dezvoltare optimă.

(Center on the Developing Child, Harward University)

Newsletter

Înscrie-te la newsletter-ul nostru pentru a beneficia de ofertele edu trust.

edu trust